tisdag 26 maj 2009
PC versus Mac men sluta nu!!!
Hade förmånen att vara med på Framtidens lärande under förra veckan. I de workshops jag deltog i upprepades ett mantra som jag verkligen blev förvånad över nämligen "vi har Mac" osv "vi använder oss av Mac på vår skola", precis som det förvånande dem själv. Jag är både Mac/Pc-avändare och uppskattar båda, dock är det väl mervärdet av användandet av tekniken som ska räknas? Om man nu ska blogga, blogga, blogga gör man det bättre på pc än mac, nähä, jag trodde väl det!
torsdag 7 maj 2009
Intressant "Tunn klient-lösning av LG"
Eller vad sägs om en skärm kopplad eller rättare sagt flera skärmar kopplade till en värddator, där värddatorn kan styra skärmarna (lite Net-op). Intressant och klart användbart i de miljöer jag förespråkar dvs 1-1.
Framtidens lärande!
Går av stapeln i Nacka strand 19-20 maj. Intressant blir det. Nacka i samarbete med Datorn i utbildningen ansvarar för programmet, mer här www.diu.se!
Lära för livet -lära hela tiden!
Glad och nyfiken blir man när man sätter sig på tunnelbanan, en "fult" monterad mediaspelare finns vid sätet. Är det SL eller Sveriges Radio som tagit detta goda initiativ, oavsett vem så får det mig att tänka på de möjligheter som tekniken gör. I Sverige finns det alldeles för få smart tekniska lösningar för allmänheten, allt från enkel information till att köpa sina egna resor digitalt.
I Redmond finns Microsofts framtidsvision MS Home, där sätter fantasin inga gränser, där finns idag den teknik vi knappt vågar fantisera om.
I Redmond finns Microsofts framtidsvision MS Home, där sätter fantasin inga gränser, där finns idag den teknik vi knappt vågar fantisera om.
onsdag 3 december 2008
Will Richardsson om WEB 2.0
Har haft förmånen att lyssna på Will Richardsson, som gav sin bild av web 2.0. Jag har hört ett antal personer som pratat om web 2.0 men Will gör det på ett fantastiskt sätt och när jag pratade med honom efter seminariet visade det sig att hans mamma kommer från Sverige och visst kunde han prata svenska.
Efter diskuterat en del om hur web 2.0 beslöt jag mig för att bjuda in honom till Sverige. (mer om detta kommer)
Will berättade i sin presentation att i Australien satsade man 84 miljoner dollar för ett filter som skulle göra det omöjligt för elever att få tillgång olämpligheter på nätet, det tog 30 minuter för en 16-åring för att hacka igenom filtret.
Efter diskuterat en del om hur web 2.0 beslöt jag mig för att bjuda in honom till Sverige. (mer om detta kommer)
Will berättade i sin presentation att i Australien satsade man 84 miljoner dollar för ett filter som skulle göra det omöjligt för elever att få tillgång olämpligheter på nätet, det tog 30 minuter för en 16-åring för att hacka igenom filtret.
tisdag 2 december 2008
School of the Future World Summit 2008!
4TH ANNUAL SCHOOL OF THE FUTURE WORLD SUMMIT SEATTLE.
Ett makalöst smörgårdsbord, se bara dessa godbitar:
o Michael Horn, co author of “Disrupting Class: How Disruptive Innovation Will Change the Way the World Learns”
o Tony Wagner, author of “The Global Achievement Gap: Why Even Our Best Schools Don't Teach the New Survival Skills Our Children Need--And What We Can Do About It”
o Ian Bremmer, President, Eurasia Group
o Bill Hill, an inventor of the Clear Type Technology that dramatically improves the screen readability of text.
Ser framemot och ä otroligt nyfiken på dessa:
INDIA: Spectrum of Technology Integration in Schools Anjlee Prakash
The Australian Digital Education Revolution Evan Arthur
Ett makalöst smörgårdsbord, se bara dessa godbitar:
o Michael Horn, co author of “Disrupting Class: How Disruptive Innovation Will Change the Way the World Learns”
o Tony Wagner, author of “The Global Achievement Gap: Why Even Our Best Schools Don't Teach the New Survival Skills Our Children Need--And What We Can Do About It”
o Ian Bremmer, President, Eurasia Group
o Bill Hill, an inventor of the Clear Type Technology that dramatically improves the screen readability of text.
Ser framemot och ä otroligt nyfiken på dessa:
INDIA: Spectrum of Technology Integration in Schools Anjlee Prakash
The Australian Digital Education Revolution Evan Arthur
fredag 21 november 2008
Paneldebatt

Synovate har på uppdrag av Microsoft gjort en undersökning där man lyft fram lärarnas arbetsvillkor med fokus på egen arbetsplats och egen dator. Resultatet var ju inte direkt förvånande dock oroande.
Ca 40% av lärarna har inte tillgång till en egen dator i sitt arbete. När administrationen ökar och kravet från föräldrarna om ständig information ökar är datorn det absolut det verktyg som behövs för att underlätta detta arbete.
Frågan är ju om man verkligen kan utföra sitt uppdrag på ett tillfredsställande sätt om man ej har tillgång till en dator, jag tror knappast det.
På Björknässkolan har all personal en egen dator, även vaktmästaren och nu väljer vi att låta 1/3 av våra elever få tillgång till en egen dator, ca 300 st.
Det råder olika förutssättningar runt om i Sverige och frågan är om en likvärdig skola är en möjlighet om inte man väljer någon form av statlig central satsning som sträcker sig längre än ett kort projekt.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)