Man kan ju hoppas! Kommer ihåg mina första lärarår, en klass med 14 elever och 7 st internetuppkopplade datorer i klassrummet och det var, tro det eller ej men det var redan 1997.
Allteftersom arbetet med att införa datorn i utbildningen under ett antal år som dels it-ansvarig, it-samordnare, it-strateg och nu senast som it-chef har jag ständigt möt lärare som hävdat att It inte kommer att bli ett naturligt verktyg förrän varje elev har varsin egen dator.
På Björknässkolan har vi haft en datortäthet på ca 1 dator på 3 elever under de senaste 3 åren, då pratar vi stationära datorer utplacerade i datorsalar. Inte vidare naturligt att gå till ett specifikt rum och en specifik tid för att nyttja datorn efter behov.
Och inte vidare ekonomiskt heller, dessa salar upptar både yta och de ständiga underhållsarbeten gör att dessa borde förbjudas.
1:1 bärbart är lösningen.
måndag 27 oktober 2008
tisdag 14 oktober 2008
söndag 12 oktober 2008
Moderna klassrum, vad menas?
Termen "modernt klassrum" med projektor, ljudanläggning och trådlös uppkoppling är och har varit förlegad en tid nu, modernt klassrum är för mig de förändrade lärprocessor som sker vid användandet av tekniken. Modernt klassrum borde kallas nutidens klassrum, det låter iallafall bättre i mina öron. Att vi i skolan forfarande pratar om den "nya tekniken" som något nytt får mig bli än mer oroad för hur lång tid det tar för skolan att ta till sig "nya" saker, ett dåligt betyg för skolan.
lördag 11 oktober 2008
1:1 snart nära dig.............
Vi går i väntans tider, under v46 och v47 kommer Björknässkolans 1:or, 4:or och 7:or få egna bärbara datorer (ca 300 st). Jag hade nöjet att gå omkring och informera våra 7:or om detta och eleverna var i eld och lågor. Självklart ställdes frågor, en massa frågor allt från förvaring till om man fick använda dem när man ville på vilken lektion som helst.
Ska bli spännande att få följa hur dessa elever kommer att använda sig av datorn i dagliga undervisningen. Vem kommer avgöra om datorn behövs/ska användas under ett specifikt tillfälle,? läraren eller eleven??!!
Ska bli spännande att få följa hur dessa elever kommer att använda sig av datorn i dagliga undervisningen. Vem kommer avgöra om datorn behövs/ska användas under ett specifikt tillfälle,? läraren eller eleven??!!
fredag 30 maj 2008
Fredagstips!
1:1 i Nacka
Under hösten kommer 6 skolor i Nacka i olika utsträckning förse sina elever med en egen bärbar dator. Alla kommunala skolor i Nacka hade möjligheten att söka. Björknässkolan är den skola som ansökt om flest datorer ca 300 st. Ambitionen är att öka antalet till 900 under en treårsperiod. Spännande, men det finns en mängd saker att att ställning till allt från "öppna datorer", "laddning", "förvaring", "support" osv.
Men den "stora" frågan är ju hur man implementerar datorn i den dagliga undervisningen, vilket mervärde kommer det att ge och hur ska lärarna förberedas för att hantera detta.
Lyssna och se på Angus King nedan
Men den "stora" frågan är ju hur man implementerar datorn i den dagliga undervisningen, vilket mervärde kommer det att ge och hur ska lärarna förberedas för att hantera detta.
Lyssna och se på Angus King nedan
tisdag 27 maj 2008
Atea Bootcamp i Tylösand
750 personer i beslutsfattande positioner med IT som gemensam faktor träffades under 2 dagar i maj i Tylösand. Vad fanns på agendan förutom nya tekniska lösningar som lovar mer guld än gröna skogar, på tal om gröna skogar så var grön it ett ämne som behandlades. Betoningen på grön it var i stort sett faran i att företag kommer använda det som bra marknadsföring men samtidigt efterlystes en bra modell för hur man mäter Grön IT.
Bra att veta är att IT-industrin är samma goda kålsupare som flygindustrin dvs samma utsläppsfrekvens.
Bra att veta är att IT-industrin är samma goda kålsupare som flygindustrin dvs samma utsläppsfrekvens.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)