onsdag 3 juni 2009

Svar till en IKT-pedagogs funderingar

Se inlägg http://ikt-pedagog.blogspot.com/2009/06/frustrationen-okar.html

I ditt inlägg på FB skrev du om att hantera minskade IT-kostnader, i detta inlägg vill du att kommunen ska köra ett dubbelspår. Jag tror inte det finns en enda kommun/organisation som kör ett dubbelspår pga av de ökade kostnader kring drift/support/utveckling. I den verksamhet jag arbetar i kommer vi att ha ca 1150 datorer ht2010, jag är riktigt nöjd med att dessa är av samma modell, det innebär att vi endast har en tekniker på 50%.
Vi använder hellre pengarna åt att utbilda vår personal. Vi har 100 st undervisande pedagoger 2 st av dessa har Mac hemma, för att göra det så enkelt för våra pedagoger anser jag att pc-spåret är lättast. Är inte utmaningen att föra in IT i undervisningen det viktigaste inte vilken burk de använder.
Du skriver även att ni levererar elever med högt betyg, beror detta på er IT-satsning?, hur har ni mätt?
De finns rad kommuner som nosar på 1-1 idag och de sammanhang jag träffar dessa blir jag förvånad över hur dålig beställarkompetensen runt teknik/it är bland ledande skolpersoner runt om i landet.
Det är den grupp vi ska påverka och hjälpa med att se vinsterna med it i undervisningen och inte fingra på stordriftsfördelarna.
I Nacka har vi rätt att använda vilken datormodell som helst, men till en kostnad och en viss begränsning i åtnyttjandet av olika centrala resurser. Du kanske ska åka på studiebesök.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Lars. Bra rgument och jag håller i viss mån med dig. Alla verktyg skall bära sina kostnader. MEn en leverantör som efter 5! år inte levererat det som du beställt hadde du antgligen inte anlitat mer, eller hur! När denna dessutom inte har några vlamöjlighter oavsett. För det är ju enligt min bok inte rimligt att man betalar för något man inte har eller hur? Att vi levererar elever med höga betyg har bara delvis med IKT-andvändningen att göra. Mest att vi verkligen har arbetat med skolutveckling under många år där IKT är en del i detta. Ett redaskap av många...
PC eller Mac är ju egentligen ingen skillnad fram för allt när kostnaden är den samma utan det jag vill få fram är valmöjligheten.
Jag har under mnga år försökt få till studiebesök till bl.a. Nacka med representater för kommunen men utan att få gehör för mina idéer tyvärr.

Lars Ekelöw sa...

Har ni ngt ramavtal när ni köper läromedel? Om ni har den övertygelsen bör ni använda er av civil olydnad. Varför har ni pc överhuvudtaget och hur kommer det sig att ni har mac, vem gjorde det inköpet?